Strategie
Merkontwikkeling
Rebranding
Corporate identity
Koninklijke Nedschroef is een internationaal bekend bedrijf binnen de automotive markt en bestaat uit 21 ondernemingen en heeft vestigingen in 12 landen.
Het bedrijf realiseerde zich dat marketing en communicatie om verschillende redenen steeds belangrijker werden. Er was geen consistente huisstijl (design, communicatie en gedrag). En er was geen pay-off die kon worden geclaimd en gebruikt om de merkbelofte te communiceren.
De kernactiviteiten zijn de ontwikkeling, fabricage, in- en verkoop van bevestigingsmiddelen en koud gevormde onderdelen voor de automobielindustrie en haar toeleveranciers. En machines en gereedschappen voor het koud- en warm vervormen van staal, voornamelijk voor toeleveranciers aan de automobielindustrie.
De combinatie van deze twee kernactiviteiten, samen met de bijbehorende logistieke dienstverlening, geeft Nedschroef een unieke positie op de wereldmarkt. Tussen de bedrijven in de groep vindt een intensieve kennisuitwisseling plaats. Sterke verkooporganisaties ondersteund door technische adviseurs stellen klanten in staat te profiteren van de opgebouwde expertise.
We willen onze nummer één positie in Europa versterken door ons te profileren als een partner met uitstekende kwaliteit en leveringsprestaties. Wij zijn oplossingsgerichte verbindingsexperts en bieden onze klanten geoptimaliseerde engineering en kosteneffectieve concepten. En daar hoort een sterk, herkenbaar merk bij.
De vorige huisstijl werd door iedereen in de organisatie op eigen wijze geïnterpreteerd waardoor er een variatie aan beeldmerk en huisstijl is ontstaan.
Omdat dit niet wenselijk is wilde Nedschroef toe naar een sterk, herkenbaar merk met een consistente huisstijl die wordt gebruikt op alle communicatie-items, zowel interne als externe communicatie-items.
Het doel:
Het oude logo stamde uit 1987 en werd in de loop der tijd door de organisatie heen niet eenduidig en in verschillende uitvoeringen toegepast.
Een restyle van het logo met huisstijl en een nieuwe corporate identity waren dan ook nodig. Alles beschreven in een huisstijlhandboek.
Voor het logo is als uitgangspunt een bestaande lettersoort genomen waarvan de letters geheel zijn gemodificeerd waardoor het logo een unieke vorm heeft gekregen. Om consistentie te waarborgen is het logo en de toepassingen daarvan in de diverse communicatiemiddelen vastgelegd in een corporate identity zodat de gehele (inter)nationale organisatie er mee kan werken.
Aanvullend hierop zijn het gebruik en invulling van alle mogelijke uitingsvormen uitgevoerd en vastgelegd zoals deze moeten worden toegepast/gebruikt door de organisatie van Nedschroef, van productfolder tot digitale presentaties.