Merkontwikkeling
Rebranding
Online strategie
Het Rullen Hoveniers is een familiebedrijf is in 1964 opgezet en uitgegroeid naar het professionele hoveniersbedrijf met de omvang die het nu heeft. Zij hebben ons benaderd met de vraag hoe ze een versnelling kunnen geven aan de transitie die ze met het bedrijf hebben ingezet. Van oudsher was het een hoveniersbedrijf met modeltuin(en), plantenverkoop en een winkel aan huis. De huidige eigenaren hebben het bedrijf omgezet naar uitsluitend een hoveniersbedrijf waar geen planten en tuinverwante producten meer aan huis worden verkocht.
De website was al vernieuwd, het veranderingsproces kwam op gang, maar de wens lag er om een versnelling te geven aan het vernieuwde hoveniersbedrijf.
Met behulp van workshops zijn inzichten verkregen om zodoende marketing doelgerichter in te zetten met als uiteindelijk doel ook een betere naamsbekendheid bij de juiste doelgroep te verkrijgen, resulterend in meer projecten.
In eerste instantie is een blauwdruk gemaakt van Het Rullen Hoveniers op basis van de input
van workshop en website, waarbij met name gekeken is naar wat klanten zeggen over Het Rullen.
Om de positionering scherp te krijgen is na de eerste sessie een tussentijdse meeting gepland waarbij de positionering bepaald is. In de tweede workshop hebben we ons verdiept in de doelgroep, de context en de klantreis. Vanuit deze focus hebben we een cross media plan opgesteld.
Qua positionering in de markt is het voor Het Rullen moeilijk te kiezen tussen het middensegment en het hogere segment. De markt voor het middensegment is interessant qua volume en toegankelijk voor Het Rullen. Echter ligt de passie bij het hoger segment (mooie tuinen maken).
In de positionering kiezen we voor een combinatie van de 4 P’s als kernwaarden, waarbij de nadruk in de communicatie gelegd wordt op persoonlijk. Dit komt ook sterk tot uiting in de belofte: Tuinen met Identiteit. Om transparant te zijn naar het middensegment is het aan te bevelen om de (vanaf)prijs ook als kernwaarde te communiceren op de website. Een duidelijke prijspositionering zal bovendien positief bijdragen aan meer kwalitatieve leads via de site.
De nieuwe positionering heeft vooral consequenties voor de manier waarop we communiceren. Met name in de referentieprojecten willen we de nieuwe positionering terug zien. Daarnaast zal het ook terug te zien moeten zijn op de website. Media Outlaws heeft hier een nieuw webdesign voor ontwikkeld. De naam hoefde niet veranderd te worden. Het logo hoefde niet rigoureus veranderd te worden, enkel een lichte aanscherping met de toevoeging van de nieuwe pay off zou volstaan. Totdat…wij naast een upgrade van het logo er vanuit onze inzichten een totaal nieuw logo als voorstel naast hebben gelegd dat direct goed werd ontvangen. Een logo dat veel beter aansluit bij de nieuwe positionering van Het Rullen.
Uiteindelijk heeft de vraag ‘hoe moeten we ons positioneren’ en ‘wie is onze (droom)klant’ met de inzichten uit de workshops geresulteerd in een aangescherpte positionering en nieuw logo met een doorvertaling naar een nieuwe website en alle andere huisstijlitems. In de online strategie is er meer focus op vindbaarheid tuinen (afbeeldingen van referentieprojecten) via Google en Pinterest. Daarnaast focus op pro-actieve ambassadeurstrategie vanuit droomklanten.