Data & Automation

Ontdek hoe data jouw marketingactiviteiten kan versterken.

Gebruik waardevolle data voor betere resultaten

Data is van onschatbare waarde

Binnen elk bedrijf is er data beschikbaar, maar vaak is dit niet gecentraliseerd of wordt data nog niet optimaal benut door middel van automatiseringen.

Binnen de digitale wereld is alles meetbaar. Daardoor heb je data in handen van onschatbare waarde. Allereerst is het belangrijk om data te verzamelen om vervolgens deze data te kunnen analyseren en conclusies uit te trekken. Vanuit deze conclusies zorgen wij voor concrete aanbevelingen.

Anderzijds kun je met klantdata ook voor meer personalisatie zorgen. Dat kan in allerlei vormen en maten zijn om data in te zetten binnen automation.

Data verbinden en inzetten

Beslissingen en prioriteiten moeten in toenemende mate voortkomen uit data. Wat moet wel en niet worden gedaan en waarmee wordt de grootste impact gemaakt?

Bij het verbinden en inzetten van data is onder andere het volgende van belang:

  • Personaliseren: op de specifieke bezoeker toegesneden content.
  • Optimalisatie: wegnemen van obstakels in website of webshop waardoor bezoekers beter, sneller en gemakkelijker overgaan tot een aankoop of een contact.
  • Segmenteren: het samenstellen van doelgroepen op basis van gedrag.
  • Attributie: welke factoren zijn bepalend voor succes.
  • Voorspellingen: zoals het voorspellen van aankopen of aanvragen.

We zitten in een evolutie van massamarketing - één campagne gericht op al je contacten - naar heel specifiek en in real time één campagne per contact.

Marketing automation: van binden naar conversie

Voorheen werd gedacht dat marketing automation alleen toegankelijk was voor grote bedrijven of bedrijven met enorme budgetten. Deze gedachte is achterhaald.
Marketing automation is ook voor het midden- en kleinbedrijf toegankelijk en betaalbaar.
Bovendien zorgt de schaalbaarheid van marketing automation ervoor dat je als bedrijf klein kan beginnen, en dit later oneindig ver op kan schalen.

Marketing Automation zorgt ervoor dat marketingactiviteiten geautomatiseerd worden om (toekomstige) klanten optimaal te begeleiden in de customer journey. Automated marketing begint bij online klanten te identificeren, ze naar je website toe te trekken en vervolgens aan te sporen om tot een aankoop over te gaan. Veel van de processen die hier aan te pas komen, kun je automatiseren. Dit zorgt niet alleen voor veel efficiëntie, maar ook voor doelgerichte marketing.

Automatisering gebeurt met behulp van slimme tools zoals HubSpot, SharpSpring of Klaviyo, maar er zijn veel meer tools om dit te bereiken. Vaak kun je met deze tools marketing automatisering toepassen in combinatie met data. Daar heeft niet alleen je marketing afdeling baat bij, maar ook sales en service.

 

Kortom, data en automatisering is een match made in heaven!

customer experience
Maak het verschil met data en automation

Wanneer je data inzichtelijk hebt en één single point of truth hebt, dan kun je beslissingen nemen die onderbouwd zijn met data om je marketingactiviteiten te optimaliseren. Daardoor wordt data analyse van enorme waarde. Zorg er dus voor dat:

  • Een datastrategie is bepaald.
  • Er een single point of truth is.
  • Data opgeschoond zijn.
  • Dashboards en rapporten op orde zijn.
  • Eventueel marketingonderzoek gedaan wordt om de data in de juiste context te plaatsen.

Zelf slim aan de slag met data?

Wij helpen bij het inrichten van onder andere Google Analytics, Google Tag Manager, A/B testen, Marketing Automation en dashboarding.

Daag ons uit !

Benieuwd wat we voor jouw online resultaten kunnen doen?